Ronaldo - a számok tükrében 1. rész

agnelli_ronaldoval.jpgFiatalkorom óta vonzódom a számokhoz, és a közgazdaságtanhoz, ezért külön öröm számomra, hogy a labdarúgást gazdasági oldaláról is vizsgálhatjuk. Néhány nappal ezelőtt hozott le az ft.com egy komplett elemzést a Ronaldo transzferről, és már alig vártam, hogy végre elkezdjem lefordítani, és most végre, itt van! Terveim szerint a cikk terjedelme miatt két részben kerül majd közzétételre, ez pedig az első, bevezető rész lesz.

A kérdés még mindig a következő: mit adhat Ronaldo a Juventusnak? 

Ronaldo személyében egy igazi nehézfegyvert igazolt a Juventus:

europa_top_5_bajnoksaganak_jatekosainak_loves_pontossaga_es_mennyisege.PNG

(forrás: www.ft.com)

Az ábra vízszintes tengelyén a meccsenként eleresztett lövések számát láthatjuk, a függőleges tengelyen pedig annak az esélyét, hogy az adott játékos 90 percenként mekkora eséllyel szerez gólt, a kör átmérője mutatja a lejátszott mérkőzések számát 2014 óta, a színe pedig gólszerzés arányát a lövésekhez képest - tehát minél sötétebb, annál kevesebb lövésre volt szüksége egy játékosnak a gólszerzéshez. Az ábra alapján láthatjuk, hogy (nem meglepő módon) Európa legjobb góllövői Suarez, Cavani, Ronaldo, Messi, és  Lewandowski, ők rendelkeznek a legtöbb góllal 2014 óta. 90 percenként leadott lövések tekintetében azonban Ronaldo még tőlük is kiemelkedik, míg például Messi meccsenként átlagban körülbelül öt alkalommal próbálkozik kapura lövéssel, addig CR7-nél ez a szám egészen magas, hat fölötti. Ronaldo mindenhonnan lő, akkor is lő, ha passzolni kellene, közelről, távolról, jobbról, balról, nem számít. Ezt a az elmúlt hat mérkőzése is remekül visszaadta számunkra. Ha hinni lehet a whoscored.com statisztikájának, akkor a portugál sztár meccsenként átlagosan több, mint hét alkalommal próbálkozik gólszerzéssel, őt követi az AS Roma támadója, Edin Dzeko öt és fél próbálkozással, majd Insigne öttel, és Higuain néggyel. A Juventus támadói külön kiemelésre kerültek az ábrán, e szerint Higuain 90 perc alatt megközelítőleg 60%-os eséllyel képes a gólszerzésre, Dybala és Mandzukic esetében ez az arány 40%, hozzájuk képest Ronaldo mutatója egészen káprázatos a 80% fölötti értékkel. Amennyiben a Juventus új sztárja képes hozni a Real Madridnál megszokott mutatóit, akkor egy igazi nehézfegyverrel erősödött a torinói gárda, amely komoly fegyvertényt jelenthet elsősorban a Bajnokok Ligája küzdelmei során.

"Ronaldo leigazolásának lehetőségét alaposan kiértékeltük ... és arra jutottunk, hogy a pályán, és a pályán kívül is nagy segítségünkre lehet" - mondta Andrea Agnelli az üzlet lezárását követően augusztusban. 

A Juventus az elmúlt hét évben minden alkalommal megnyerte a scudettót, tehát a hazai dominancia Ronaldo nélkül is egyértelmű immáron nyolcadik éve. A Bajnokok Ligájában ugyanakkor már közel sem ennyire meggyőző az Öreg Hölgy teljesítménye: bár az elmúlt négy évben két alkalommal is sikerült a döntőbe kerülniük, de a végső győzelem várat magára. A legutóbbi győzelemig egészen 1996-ig kell visszamennünk az időben, akkor olyan játékosok örülhettek a sikernek, mint Antonio Conte, vagy Didier Deschamps, akik azóta már edzőként érnek el komoly sikereket. Talán ez jól mutatja, hogy milyen régen várnak már a Juventus szurkolói az áhított BL-sikerre. A torinói zebrák összes két Bajnokok Ligája elsőséggel büszkélkedhetnek, ezzel szemben Cristiano Ronaldo már öt alkalommal nyerte meg a legrangosabb európai kupát, ráadásul az elmúlt három évben három alkalommal is, ami egyedülálló teljesítmény.

Agnelliék abban bíznak, hogy Ronaldo új ajtókat nyithat ki a Juventus számára a szponzorációs területeken, ezt a szakmabeliek egyszerűen csak "Ronaldo-effektus"-nak nevezték el.

A torinói klub arra törekszik, hogy végre ők is kihasználják teljes mértékben az elmúlt egy évtizedben uralkodó üzleti modellt, és minél nagyobb bevételből részesedjenek. Európa leggazdagabb klubjai a milliós szurkolótábornak, és a jövedelmező televíziós közvetítéseknek köszönhetően a legjobb szponzorációs lehetőségekre pályázhatnak. Az új modell szerint, Ronaldo hírnevét kihasználva a Juventus rengeteg új szimpatizánssal, illetve szurkolóval gazdagodhat, ezért a csapat magasabb közvetítésből származó bevételekre számíthat a következő néhány évben.

A klub nyár óta egy percig sem tétlenkedett. Még a Ronaldo üzlet előtt a vezetőség megemelte az átlagos bérletárakat mintegy 30%-kal. Mind a 29.300 db el is kelt gyakorlatilag néhány napon belül. Meccsnapokon a Juventus stadion boltjában aktívan árusítják a Ronaldo nevével ellátott mezeket, darabját 154,95 euróért. A bemutatására a szurkolók a Világ minden részéről érkeztek Torinóba, miközben az interneten, és a TV-ben élőben követhette mindenki minden egyes lépését.

Bevételek tekintetében a Juventus csak a tizedik

bevetelek_2016-2017.PNG

(forrás: www.ft.com)

Úgy tűnik, hogy a befektetők egyöntetűen azon a véleményen vannak, hogy a Juventus értéke exponenciálisan növekedhet a közeljövőben. A klub részvényei már így is mindenféle rekordot áttörtek az utóbbi hetekben (erről mi is írtunk már korábban), a részvények árai megduplázódtak azóta, amióta Ronaldo a Juventusban játszik, a piaci kapitalizáció pedig 1,5 milliárd euróra emelkedett ez idő tájt. 

"Ronaldo egy olyan csillag, amilyet nagyon nehéz találni a különböző sportágakban" - mondta a transzferről Gareth Balch, a Two Circles társalapítója. "Minden szponzor fejében van egy szint, létezik az a szám, amely beindítja a fantáziáját ... Ronaldo sokkal magasabb szintre repítheti a Juventust annál, mint ahol jelenleg áll a torinói klub. Ha a Juventusnál helyesen cselekednek, akkor valóban nyereséges lehet ez a befektetésük"

Amióta Andrea Agnelli 2010-ben átvette a klub irányítását, célul tűzte ki, hogy a klub népszerűségét globálisan növelje. CR7 ennek a folyamatnak lehet az első számú katalizátora, sőt, vele akár a Juventus egészen grandiózus célokat is kitűzhet maga elé: a Világ legkiemelkedőbb csapatává váljon. Ez azt jelenti, hogy esélyesként induljanak a legnívósabb kupasorozatokban, miközben minden csapatnál nagyobb bevételre tesznek szert. "Lépésről-lépésre haladunk, az utolsó lépés pedig az, hogy a Világ legjobbja legyünk" - mondta Agnelli korábban.

agnelli_ronaldoval.jpg

Azonban a Juventus egyelőre csak messziről követi a legnagyobbakat a bevételek tekintetében. A Real Madrid, Barcenlona, Manchester United, Bayern München négyes megközelítőleg 150-200 millió euróval több bevételből gazdálkodhat, mint az olasz rekordbajnok.

A klub abban bízik, hogy Ronaldo segítségével drasztikusan csökkenthető a Juventus és a legtehetősebb klubok közti távolság, ezt pedig főként új, zsíros szponzori pénzekből próbálják elérni. Agnellinek minden bizonnyal a Real Madrid "Galaktikusok"-ból álló projektje szolgálhatott példaként, amikor is a madridi óriás kizárólag olyan szempontok alapján igazolt szupersztárokat, akik marketing szempontból meghatározóak voltak, ilyen volt például David  Beckham, de a PSG szempontjából ilyen igazolás volt Neymar is. Most ehhez csatlakozott a torinói alakulat is. 

Azonban a Juventus befektetése némi kockázatot rejt magában, mivel Ronaldo már 33 éves is elmúlt, és egyre közelebb van pályafutásának végéhez. Egy esetleges sérülés szintén átírhatja a számításokat. Egyes vélemények szerint a klub ezzel az igazolással feladta a hosszútávú céljait a rövid távú célok elérésének érdekében.

"Mi, a Bayern Münchennél, ha leigazolunk egy játékost, azt kizárólag sportszakmai okok miatt tesszük, a márkanév csak sokadik szempont" - vallja Jörg Wacker, a bajorok igazgatóságának egyik tagja. "Természetesen az igaz, hogy Ronaldo komoly márkát jelent a mai labdarúgásban ... de ő a Real Madrid márkáját képviseli. Talán öt év múlva ő már nem is lesz a pályán. Számunkra mindig a klub az első, nem pedig a játékos." - zárta Wacker

Ennyi fért bele az első, bevezető részbe. A cikk következő fejezetében többek között a klub számára elérhető TV-s, és reklámbevételeit fogjuk boncolgatni, tehát arról lesz szó, vajon miként térülhet meg pontosan ez a mega befektetés a Juventus számára. 

A bejegyzés trackback címe:

https://juventuz.blog.hu/api/trackback/id/tr514267355

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

alexGicamo 2018.09.29. 11:11:21

Remekül összeállított, megírt cikk ! Gratulálok ! Várom a 2.részt ! :-)

Hiribi27 2018.09.29. 11:26:03

Ügyesen megírt cikk. Gratulálok!

GGábr81 2018.09.29. 11:31:40

Mindehhez mit szólnak vajon Nevadában?

2018.09.29. 15:01:12

Gazdaságilag nagyon keményen, jól és állhatatosan csinálják Agnelliék (Elkann támogatásával).
Lassú folyamat ez, de Wacker szűklátókörű szavai mutatják, hogy a Juventusnak ez egyszer miért fog (újra) sikerülni, a Bayernnek meg miért nem.
Nem csinálják rosszul azért ők sem, de az ilyen apró szemléletbeli különbségek mutathatják meg, hogy mitől lesz valaki előbb-utóbb a legjobb és a másik meg mitől "csak" top 4-es, vagy rosszabb esetben 8-as.

Utolsó kommentek

Címkék

Bajnokok Ligája (1851) bajnokság (3377) beharangozó (23) bemutatkozás (34) blog (80) EB (50) edző (911) elemzés (40) előzetes (858) Európa Liga (171) felkészülés (127) hírek (1647) játékosokról (9907) juventus u23 (23) kiszemelt (29) kitekintő (111) klub (2430) meccsek (4149) mercato (4136) nyilatkozat (7434) Olasz Kupa (326) összefoglaló (409) pletyka (4166) Primavera (20) szavazás (16) szuperkupa (95) történelem (53) válogatott (174) VB (49) vendégblogger (44) vezetőség (287) video (199) Címkefelhő
süti beállítások módosítása