Fiatalkorom óta vonzódom a számokhoz, és a közgazdaságtanhoz, ezért külön öröm számomra, hogy a labdarúgást gazdasági oldaláról is vizsgálhatjuk. Néhány nappal ezelőtt hozott le az ft.com egy komplett elemzést a Ronaldo transzferről, és már alig vártam, hogy végre elkezdjem lefordítani, és most végre, itt van! Terveim szerint a cikk terjedelme miatt két részben kerül majd közzétételre, ez pedig az első, bevezető rész lesz.
A kérdés még mindig a következő: mit adhat Ronaldo a Juventusnak?
Ronaldo személyében egy igazi nehézfegyvert igazolt a Juventus:
(forrás: www.ft.com)
Az ábra vízszintes tengelyén a meccsenként eleresztett lövések számát láthatjuk, a függőleges tengelyen pedig annak az esélyét, hogy az adott játékos 90 percenként mekkora eséllyel szerez gólt, a kör átmérője mutatja a lejátszott mérkőzések számát 2014 óta, a színe pedig gólszerzés arányát a lövésekhez képest - tehát minél sötétebb, annál kevesebb lövésre volt szüksége egy játékosnak a gólszerzéshez. Az ábra alapján láthatjuk, hogy (nem meglepő módon) Európa legjobb góllövői Suarez, Cavani, Ronaldo, Messi, és Lewandowski, ők rendelkeznek a legtöbb góllal 2014 óta. 90 percenként leadott lövések tekintetében azonban Ronaldo még tőlük is kiemelkedik, míg például Messi meccsenként átlagban körülbelül öt alkalommal próbálkozik kapura lövéssel, addig CR7-nél ez a szám egészen magas, hat fölötti. Ronaldo mindenhonnan lő, akkor is lő, ha passzolni kellene, közelről, távolról, jobbról, balról, nem számít. Ezt a az elmúlt hat mérkőzése is remekül visszaadta számunkra. Ha hinni lehet a whoscored.com statisztikájának, akkor a portugál sztár meccsenként átlagosan több, mint hét alkalommal próbálkozik gólszerzéssel, őt követi az AS Roma támadója, Edin Dzeko öt és fél próbálkozással, majd Insigne öttel, és Higuain néggyel. A Juventus támadói külön kiemelésre kerültek az ábrán, e szerint Higuain 90 perc alatt megközelítőleg 60%-os eséllyel képes a gólszerzésre, Dybala és Mandzukic esetében ez az arány 40%, hozzájuk képest Ronaldo mutatója egészen káprázatos a 80% fölötti értékkel. Amennyiben a Juventus új sztárja képes hozni a Real Madridnál megszokott mutatóit, akkor egy igazi nehézfegyverrel erősödött a torinói gárda, amely komoly fegyvertényt jelenthet elsősorban a Bajnokok Ligája küzdelmei során.
"Ronaldo leigazolásának lehetőségét alaposan kiértékeltük ... és arra jutottunk, hogy a pályán, és a pályán kívül is nagy segítségünkre lehet" - mondta Andrea Agnelli az üzlet lezárását követően augusztusban.
A Juventus az elmúlt hét évben minden alkalommal megnyerte a scudettót, tehát a hazai dominancia Ronaldo nélkül is egyértelmű immáron nyolcadik éve. A Bajnokok Ligájában ugyanakkor már közel sem ennyire meggyőző az Öreg Hölgy teljesítménye: bár az elmúlt négy évben két alkalommal is sikerült a döntőbe kerülniük, de a végső győzelem várat magára. A legutóbbi győzelemig egészen 1996-ig kell visszamennünk az időben, akkor olyan játékosok örülhettek a sikernek, mint Antonio Conte, vagy Didier Deschamps, akik azóta már edzőként érnek el komoly sikereket. Talán ez jól mutatja, hogy milyen régen várnak már a Juventus szurkolói az áhított BL-sikerre. A torinói zebrák összes két Bajnokok Ligája elsőséggel büszkélkedhetnek, ezzel szemben Cristiano Ronaldo már öt alkalommal nyerte meg a legrangosabb európai kupát, ráadásul az elmúlt három évben három alkalommal is, ami egyedülálló teljesítmény.
Agnelliék abban bíznak, hogy Ronaldo új ajtókat nyithat ki a Juventus számára a szponzorációs területeken, ezt a szakmabeliek egyszerűen csak "Ronaldo-effektus"-nak nevezték el.
A torinói klub arra törekszik, hogy végre ők is kihasználják teljes mértékben az elmúlt egy évtizedben uralkodó üzleti modellt, és minél nagyobb bevételből részesedjenek. Európa leggazdagabb klubjai a milliós szurkolótábornak, és a jövedelmező televíziós közvetítéseknek köszönhetően a legjobb szponzorációs lehetőségekre pályázhatnak. Az új modell szerint, Ronaldo hírnevét kihasználva a Juventus rengeteg új szimpatizánssal, illetve szurkolóval gazdagodhat, ezért a csapat magasabb közvetítésből származó bevételekre számíthat a következő néhány évben.
A klub nyár óta egy percig sem tétlenkedett. Még a Ronaldo üzlet előtt a vezetőség megemelte az átlagos bérletárakat mintegy 30%-kal. Mind a 29.300 db el is kelt gyakorlatilag néhány napon belül. Meccsnapokon a Juventus stadion boltjában aktívan árusítják a Ronaldo nevével ellátott mezeket, darabját 154,95 euróért. A bemutatására a szurkolók a Világ minden részéről érkeztek Torinóba, miközben az interneten, és a TV-ben élőben követhette mindenki minden egyes lépését.
Bevételek tekintetében a Juventus csak a tizedik
(forrás: www.ft.com)
Úgy tűnik, hogy a befektetők egyöntetűen azon a véleményen vannak, hogy a Juventus értéke exponenciálisan növekedhet a közeljövőben. A klub részvényei már így is mindenféle rekordot áttörtek az utóbbi hetekben (erről mi is írtunk már korábban), a részvények árai megduplázódtak azóta, amióta Ronaldo a Juventusban játszik, a piaci kapitalizáció pedig 1,5 milliárd euróra emelkedett ez idő tájt.
"Ronaldo egy olyan csillag, amilyet nagyon nehéz találni a különböző sportágakban" - mondta a transzferről Gareth Balch, a Two Circles társalapítója. "Minden szponzor fejében van egy szint, létezik az a szám, amely beindítja a fantáziáját ... Ronaldo sokkal magasabb szintre repítheti a Juventust annál, mint ahol jelenleg áll a torinói klub. Ha a Juventusnál helyesen cselekednek, akkor valóban nyereséges lehet ez a befektetésük"
Amióta Andrea Agnelli 2010-ben átvette a klub irányítását, célul tűzte ki, hogy a klub népszerűségét globálisan növelje. CR7 ennek a folyamatnak lehet az első számú katalizátora, sőt, vele akár a Juventus egészen grandiózus célokat is kitűzhet maga elé: a Világ legkiemelkedőbb csapatává váljon. Ez azt jelenti, hogy esélyesként induljanak a legnívósabb kupasorozatokban, miközben minden csapatnál nagyobb bevételre tesznek szert. "Lépésről-lépésre haladunk, az utolsó lépés pedig az, hogy a Világ legjobbja legyünk" - mondta Agnelli korábban.
Azonban a Juventus egyelőre csak messziről követi a legnagyobbakat a bevételek tekintetében. A Real Madrid, Barcenlona, Manchester United, Bayern München négyes megközelítőleg 150-200 millió euróval több bevételből gazdálkodhat, mint az olasz rekordbajnok.
A klub abban bízik, hogy Ronaldo segítségével drasztikusan csökkenthető a Juventus és a legtehetősebb klubok közti távolság, ezt pedig főként új, zsíros szponzori pénzekből próbálják elérni. Agnellinek minden bizonnyal a Real Madrid "Galaktikusok"-ból álló projektje szolgálhatott példaként, amikor is a madridi óriás kizárólag olyan szempontok alapján igazolt szupersztárokat, akik marketing szempontból meghatározóak voltak, ilyen volt például David Beckham, de a PSG szempontjából ilyen igazolás volt Neymar is. Most ehhez csatlakozott a torinói alakulat is.
Azonban a Juventus befektetése némi kockázatot rejt magában, mivel Ronaldo már 33 éves is elmúlt, és egyre közelebb van pályafutásának végéhez. Egy esetleges sérülés szintén átírhatja a számításokat. Egyes vélemények szerint a klub ezzel az igazolással feladta a hosszútávú céljait a rövid távú célok elérésének érdekében.
"Mi, a Bayern Münchennél, ha leigazolunk egy játékost, azt kizárólag sportszakmai okok miatt tesszük, a márkanév csak sokadik szempont" - vallja Jörg Wacker, a bajorok igazgatóságának egyik tagja. "Természetesen az igaz, hogy Ronaldo komoly márkát jelent a mai labdarúgásban ... de ő a Real Madrid márkáját képviseli. Talán öt év múlva ő már nem is lesz a pályán. Számunkra mindig a klub az első, nem pedig a játékos." - zárta Wacker
Ennyi fért bele az első, bevezető részbe. A cikk következő fejezetében többek között a klub számára elérhető TV-s, és reklámbevételeit fogjuk boncolgatni, tehát arról lesz szó, vajon miként térülhet meg pontosan ez a mega befektetés a Juventus számára.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
alexGicamo 2018.09.29. 11:11:21
Hiribi27 2018.09.29. 11:26:03
2018.09.29. 15:01:12
Lassú folyamat ez, de Wacker szűklátókörű szavai mutatják, hogy a Juventusnak ez egyszer miért fog (újra) sikerülni, a Bayernnek meg miért nem.
Nem csinálják rosszul azért ők sem, de az ilyen apró szemléletbeli különbségek mutathatják meg, hogy mitől lesz valaki előbb-utóbb a legjobb és a másik meg mitől "csak" top 4-es, vagy rosszabb esetben 8-as.